رله 5 ولت مخابراتی دو کنتاکت 8 پایه NAIS

رله ها چگونه کار میکنند ؟

رله ها چگونه کار میکنند ؟

رله ها چگونه کار میکنند ؟

رله ها سوئیچ هایی هستند که مدارها را بصورت الکترونیکی باز و بسته می کنند. رله ها با باز کردن و بستن کنتاکت ها در مدار دیگر ، یک مدار الکتریکی را کنترل می کنند. همانطور که نمودارهای رله نشان می دهند ، هنگامی که یک رله به طور معمول (NO) باز است ، انرژی برقرار نمی شود ، یک کنتاکت باز وجود دارد. هنگامی که یک رله معمولاً بسته است (NC) ، هنگامی که در رله انرژی برقرار نمی شود ، یک کنتاکت بسته وجود دارد. در هر صورت ، اعمال جریان الکتریکی بر روی کنتاکت ها وضعیت آنها را تغییر می دهد.

رله ها معمولاً برای جابجایی جریانهای کوچکتر در یک مدار کنترل استفاده می شوند و معمولاً دستگاههای مصرف برق را کنترل نمی کنند به جز موتورهای کوچک و Solenoids که آمپرهای کم را جذب می کنند. با این وجود ، رله ها می توانند ولتاژ و آمپر بزرگتر را با داشتن یک اثر تقویت کننده “کنترل” کنند ، زیرا یک ولتاژ کوچک اعمال شده به سیم پیچ رله ها می تواند منجر به تغییر ولتاژ بزرگ توسط کنتاکت ها شود.

رله های محافظ با تشخیص ناهنجاری های الکتریکی از جمله جریان زیاد ،  اضافه بار و جریان های معکوس می توانند از آسیب دیدن تجهیزات جلوگیری کنند. علاوه بر این ، از رله ها نیز برای تعویض سیم پیچ ها  ، چراغ و دزدگیرها استفاده می شود.

رله های الکترومکانیکی در مقابل رله های حالت جامد

در رله های الکترومکانیکی (EMR) ، کنتاکت ها توسط یک نیروی مغناطیسی باز یا بسته می شوند. در رله های حالت جامد (SSR) هیچ کنتاکتی وجود ندارد و سوئیچ کاملاً الکترونیکی است. تصمیم به استفاده از رله های الکترومکانیکی یا حالت جامد به نیازهای الکتریکی پروژه شما ، هزینه و مدت زمان کارکرد بستگی دارد. اگرچه رله های حالت جامد بسیار محبوب شده اند ، اما رله های الکترومکانیکی متداول هستند. بسیاری از کارکردهای انجام شده توسط تجهیزات سنگین نیاز به قابلیت تعویض رله های الکترومکانیکی دارند. رله حالت جامد جریان را با استفاده از وسایل الکترونیکی غیر متحرک مانند یکسو کننده های کنترل شده سیلیکون روشن می کند.

این اختلافات در دو نوع رله منجر به مزایا و معایب هر سیستم می شود. از آنجا که رله های حالت جامد لازم نیست سیم پیچ و یا کنتاکت های باز را باز کنند ، برای روشن یا خاموش کردن رله های حالت جامد به ولتاژ کمتری نیاز است. به همین ترتیب ، رله های حالت جامد سریعتر روشن و خاموش می شوند زیرا هیچ قسمت فیزیکی برای جابجایی وجود ندارد.

 

قطعات و عملکردهای اصلی رله های الکترومکانیکی عبارتند از:

قاب: قاب سنگین که قسمتهای رله را شامل میشود .

سیم پیچ: سیم در اطراف یک هسته فلزی پیچیده است. سیم پیچ باعث ایجاد میدان الکترومغناطیسی می شود.

Armature: قسمت متحرک رله. آرماتور مخاطبین را باز و بسته می کند. فنر متصل ، آرماتور را به موقعیت اصلی خود باز می گرداند.

کنتاکت ها: قسمت هدایت کننده سوئیچ که باعث ایجاد باز و یسته شدن مدار می شود.

بدون برچسب

پست های مرتبط

مدار رله 5 ولت در آردویینو Arduino
نام کامل قطعه رله الکترومغناطیس بوده واز رله حالت جامد متفاوت است. نام کامل آن بسیار به ندرت بکاربرده می شود.همچنین آن را با نام رله الکترومکانیک هم می شناسیم ؛ درهرصورت رله به نوع حالت جامع اشاره ندارد.

ثبت نظر

بالا